درمان زردی نوزاد

درمان زردی در منزل :

اگر نوزاد شما مبتلا به زردی به نظر می رسد پزشک انجام آزمایشاتی را برای اندازه گیری سطح بیلی روبین در خون و تشخیص ضرورت درمان پیشنهاد نماید. اگر که رسیده متولد شده و از سایر جهات سالم است، اکثر پزشکان درمان را شروع نمی کنند مگر اینکه سطح بیلی روبین بالاتر از 15 میلی گرم در دسی لیتر خون برسد، از اوایل دهه 1970 زردی بوسیله فتوتراپی درمان می شده است. میزان خطرناک زردی، به وزن نوزاد و سن نوزاد بستگی دارد مثلاً میزان بیلی روبین 13 میلی گرم در دسی لیتر برای یک نوزاد 2 کیلوگرمی و 2 روزه می تواند خطرناک باشد ولی همین میزان برای یک نوزاد 3 کیلوگرمی، ده روزه، خطرناک نمی باشد.

در نوزاد ترم بالاتر از سه روز، میزان بیلی روبین بیشتر از 16 میلی گرم در دسی لیتر، نیاز به بستری در بیمارستان ضروری است. این نقطه خطر در روزهای دوم و سوم پایین تر است لذا تفسیر میزان زردی بعهده پزشک متخصص کودکان است.
اگر در نوزاد ترم میزان بیلی روبین به عدد 25 نزدیک شود و یا از آن بیشتر شود، بیمار اغلب در معرض تعویض خون قرار دارد. عدم بستری و درمان نوزاد در این موارد بسیار خطرناک است. اگر میزان بیلی روبین بالاتر از 25 میلی گرم در دسی لیتر باشد و درمان نشود، منجر به ایجاد بیماری مهلک و خطرناکی بنام ایکتروس (رسوب بیلی روبین در مغز) می شود. این بیماری با مرگ و میر بسیار بالایی همراه است و شیرخوارانی که جان سالم برد می برند دچار اختلالات شنوائی و بیماری حرکتی در اندام ها می شود که باعث ناتوانی جدی در زندگی آینده فرد می شود.

معمولاً کودک برای یک یا دو روز برهنه و در حالیکه چشمهایش با یک پوشش محافظ پوشانده شده است زیر نور فلورسنت قرار می گیرد. نور فلورسنت باعث تخریب بیلی روبین اضافی خون می شود. بیلی روبین های تخریب شده از طریق کبد دفع می شود.

درمان هیپربیلی روبینمی :

بدون در نظرگرفتن علت، هدف از درمان جلوگیری از نوروتوکسیسیته ناشی از بیلی روبین غیر مستقیم و اجتناب از واردشدن آسیب¬های ناخواسته است. در اکثر مواقع فوتوتراپی موفق به درمان شده و در صورت عدم موفقیت آن، در زردی های شدید تعویض خون روش¬های درمانی اولیه هستند که برای حفظ حداکثر بیلی روبین توتال زیر سطوح پاتولوژیک استفاده می¬شوند. خطر آسیب سیستم عصبی مرکزی به وسیله بیلی روبین باید در مقابل خطر احتمالی درمان سنجیده شود. در مورد میزان دقیق بیلی روبین برای شروع فوتوتراپی اتفاق نظر وجود ندارد. از آنجایی که فوتوتراپی ممکن است به ۶ الی ۱۲ ساعت زمان احتیاج داشته باشد تا اثر آن قابل اندازه گیری شود، باید در سطحی از بیلی روبین شروع شود که کمتر از سطح لازم برای تعویض خون است. علل بالینی افزایش بیلی روبین و عوامل فیزیولوژیکی که منجر به آسیب پذیری نورونی می¬شوند پس از شناسایی باید درمان شوند. استفاده از آنتی¬بیوتیک¬ها در سپتی¬سمی و اصلاح اسیدوز لازم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *