زردی چشم نوزاد

دو تا سه روز پس از تولد، هنگامی که غالب نوزادان دچار زردی طبیعی می شوند، سفیدی چشم آنان نیز زرد رنگ می شود. زردی طبیعی بدن و چشمها معمولاً پس از یکی دو هفته بر از طرف می شود اما گاهی در زردی ناشی از شیر مادر، ممکن است سفیدی چشمها به مدت هشت تا ده هفته زرد باقی بماند. در این موارد، سفیدی چشم نوزاد اولین جایی است که زرد می شود و آخرین جایی نیز خواهد بود که از رنگ زرد پاک خواهد شد. باید به زردی نوزاد و مقدار آن اهمیت داد وگرنه زرد شدن سفیدی چشم به تنهایی حائز اهمیت یا نگران کننده نیست.

آیا زردی چشمهای نوزاد من طبیعی است؟

اغلب نوزادان دو تا سه روز پس از تولد کمی زرد می شوند. در این هنگام است که مادران نوزادشان را پیش پزشک می آورند و توجه او را به زرد شدن صورت و بخصوص چشمهای او جلب می کنند. باید دانست که سفیدی چشمهای نوزاد اولین جایی است که زردی در آن دیده می شود و همچنین آخرین جایی است که زردی از آن پاک می شود.

به طور طبیعی و بدون اینکه این قضیه مشکل یا مسأله ای برای نوزاد ایجاد کند، روند بروز یک زردی طبیعی و خوش عاقبت این است که در اواخر روز دوم یا اوایل روز سوم ابتدا چشمهای نوزادتان زرد می شود. بعد شما کم کم متوجه می شوید که این زردی از چشمها و صورت در مدت یکی دو روز به پایین بدن کشیده شده و سینه و شکم و قسمتی از رانهای او نیز زرد شده است. این زودی از روز سوم تا پنجم به حداکثر میزان خود می رسد و از آن پس آهسته آهسته از شکم و سینه و صورت محو می شود و معمولاً تا یکی دو هفته بعد، سفیدی چشمهای نوزاد نیز از زردی پاک می شوند.

آیا نوزاد یک روزه زردی گرفته می گیرد؟

گاهی زردی نوزاد حتی چند ساعت پس از تولد بروز می کند و به سرعت زیاد می شود. این زردی غیر طبیعی است و به شما اکیداً توصیه می شود که اگر نوزادتان در روز اول یا اوایل روز دوم، یا دقیق تر بگوییم در ۲۴ ساعت اول، یا حتى ۴۸ ساعت اول پس از تولد زرد شد، آن را غیر طبیعی بدانید و هر چه سریع تر به پزشک و یا بیمارستان مراجعه کنید.

زردی غیر طبیعی خیلی زود خود را نشان می دهد و به سرعت افزایش می یابد. ممکن است عمدتا ناشی از «ناسازگاری گروه خونی یا عامل ارهاش» شما و نوزاد باشد و یا به دلیل «کمبود آنزیم»هایی در خون نوزاد اتفاق افتاده، و یا دلایل غیر شایع دیگری داشته باشد. از آنجایی که گاهی این نوع زردیهای زودرس و فزاینده ممکن است ایجاد خطراتی برای مغز و سلسله اعصاب نوزاد نماید و آینده او را به خطر بیاندازد، همچنان که گفته شد در این موارد شایسته است هرچه سریع تر نوزاد را به پزشک یا بیمارستان برسانید تا با نور درمانی ( فتوتراپی ) شدید و یا حتی اگر لازم باشد با تعویض خون نوزاد، جلوی یک فاجعه گرفته شود.