درمان زردی نوزاد با مهتابی

می توانم نوزاد زرد را زیر مهتابی بگذارم؟

نه! شما نباید درمان زردی نوزاد با مهتابی را انجام دهید زیرا لامپ های مهتابی یا فلورسنت های معمولی برای نور درمانی مناسب نیستند و نمی توانند به طور مؤثری زردی خون نوزاد را کاهش دهند. لامپ های مهتابی معمولی که بعضی از والدین از فروشگاههای لوازم برقی می خرند و یا کرایه می کنند، برای نور درمانی ساخته نشده اند و اگرچه روشنایی می دهند اما نوع نور و روشنایی آنها برای از بین بردن زردی نوزاد کافی نیست و هرچه از عمر آنها گذشته باشد تاثیرشان ناچیزتر خواهد بود. از آن گذشته ممکن است این لامپها بالای سر نوزاد بشکنند و یا سیمکشی محافظت نشده برق آنها برای نوزاد و اطرافیان ایجاد خطر کند.

دستگاه مناسب نور درمانی :

برای نور درمانی در منزل می بایست با مرکز درمان زردی که مورد تایید و دارای مجوز از مراجع بهداشتی می باشد، یک دستگاه نور درمانی به امانت بگیرید. این دستگاه که به سهولت قابل حمل به منزل است، باید دارای چهار لامپ مخصوص آبی و طلق محافظت از لامپها باشد. در مورد استفاده از این دستگاهها به یک نکته مهم دیگر نیز باید توجه داشته باشید، یکبار پدری که ظاهراً از زردی نوزادش خیلی نگران بود به من گفت:

«دکتر! من دو تا از این دستگاهها کرایه کردم و بالای سر و پهلوی نوزاد گذاشتم تا زردیش زودتر خوب شود. اما چرا بيحال شده است؟»
این کار درستی نبوده است، نوزاد بسیار زرد را فقط در بیمارستان و با رعایت شرایط خاصی می توان زیر یا داخل دستگاههای نور درمانی مخصوصی گذاشت که لامپهای زیادتری دارند. انجام این کار در منزل، اغلب موجب کم آبی بدن نوزاد و تب و بیحالی او خواهد شد.

چگونه نوزاد را نور درمانی کنیم؟

نوزاد را کاملاً برهنه کنید و زیر دستگاه بگذارید. فاصله لامیها تا بدن نوزاد باید در حدود ۲۵ سانتیمتر باشد. برای محافظت چشمهای نوزاد از نور می بایست چشمهایش را با چشم بند مخصوص و یا با یک نوار پارچه ای بپوشانید. این پارچه باید کوچک باشد و نباید مانع از تابش نور به بقية صورت او شود. همچنین یک پوشک بسیار کوچک به او ببندید تا نور به قسمت بیشتری از بدنش بتابد. هر چند ساعت یکبار می توان نوزاد را به پشت یا پهلوها چرخاند و خوابانید تا همه جای بدن او در معرض تابش نور قرار گیرد.

نوزاد را به محض اندک صدا با ناآرامی از زیر دستگاه بیرون نیاورید و بی جهت بغل نکنید. شما فقط برای شیر دادن و یا تعویض پوشک می توانید برای مدت کوتاهی او را از زیر دستگاه خارج کنید. بگذارید هرچه بیشتر زیر نور باشد تا زردیش کاهش یابد. اتاق را در زمستان بیش از اندازه گرم، و در تابستان بیش از حد سرد نکنید، نترسید! نوزاد برهنة شما در زیر دستگاه سرما و گرما نخواهد خورد. اگر در هرفصلی که هست گرمای اتاق با یک پوشش معمولی برای شما مناسب باشد، مطمئن باشید که برای نوزاد نیز این دما مناسب خواهد بود. و یادتان باشد که از گذاشتن هرچیز، مخصوصاً لیوان آب و بطری شیر و دیگر مایعات در روی دستگاه خودداری کنید.

اگر نور آبی دستگاه، شما و اطرافیان را کمی ناراحت می کند اطراف دستگاه را با یک پارچه بپوشانید اما هیچوقت پارچه را روی دستگاه نیندازید. بر حسب دستور پزشک، مدت یکی دو روز یا بیشتر می توانید به نوزاد نور بدهید، هر ۱۲ تا ۲۴ ساعت یک بار با صلاحدید پزشک، مقدار زردی خون او باید اندازه گیری شود تا به حدی برسد که پزشک دستور قطع نور درمانی را بدهد. گاهی چند ساعت پس از شروع نور درمانی، دانه های قرمز کوچکی روی پوست بدن نوزاد ظاهر می شود. این دانه ها اهمیت ندارند و می توانید روی بدنش کرمهای ضد آفتاب بمالید.