پیشگیری از زردی نوزاد

پیشگیری از زردی نوزاد:

هرچند تصور بر این است که کرنیکتروس بیماری گذشته هاست ولی گزارشاتی مبنی بر آثار نوروتوکسیک بیلی روبین در کودکان ترم و نزدیک به ترم وجود دارد که به عنوان نوزادان سالم مرخص شده بودند. برخی از متخصصین پیشگیری از زردی نوزاد، غربالگری عمومی را برای هیپربیلی روبینمی در ۲۴ الی ۴۸ ساعت اول زندگی توصیه می کنند که نوزادان پرخطر از نظر ابتلا به زردی شدید و اختلالات نورولوژیک ناشی از بیلی روبین شناسایی شوند.

جلوگیری مؤثر، به مراقبت مداوم و یک روش کاربردی و نظام مند نیازمند است تا افتراق نوزادان مبتلا به زردی خوش خیم نوزادی از نوزادانی که شرایطشان کمتر قابل پیش بینی است و در معرض خطر احتمالی هستند میسر باشد. پروتکل هایی که از نوموگرام اختصاصی بیلی روبین براساس ساعت (به شکل ۸-۱۰۲ نگاه کنید)، معاینه فیزیکی و عوامل خطر بالینی استفاده می کنند در تشخیص بیمارانی که در معرض خطر هیپربیلی روبینمی قرار دارند و کاندیداهای درمان هدفمند هستند موفقیت آمیز بوده اند.

آکادمی طب اطفال آمریکا (AAP) علل بالقوه قابل پیشگیری کرنیکتروس را این گونه معین کرده است: (۱) ترخیص زودهنگام (در کمتر از ۴۸ ساعت) بدون پیگیری زودهنگام (در ۴۸ ساعت پس از ترخيص)؛ این مشکل به ویژه در نوزادان نزدیک به ترم اهمیت دارد (هفته ۳۵ الى ۳۷ حاملگی). (۲) عدم بررسی میزان بیلی روبین در نوزادانی که علائم زردی را در ۲۴ ساعت اول بروز می دهند. (۳) عدم موفقیت در شناسایی عوامل خطر برای هیپربیلی روبینمی (۴) برآورد کمتر از حد واقعی شدت زردی براساس ارزیابی بالینی (چشمی) (۵) بی توجهی به زردی (۶) تأخیر در اندازه گیری سطح بیلی روبین سرم علی رغم زردی واضح یا تأخیر در شروع فوتوتراپی در حضور میزان بالای بیلی روبین (۷) بی توجهی به نگرانی والدین در رابطه با وجود زردی، تغذیه ضعیف یا لتارژی نوزاد.

توصیه برای نوزادانی که به زردی مبتلا شده اند :

1- هر نوزادی که قبل از ۲۴ ساعت به زردی مبتلا شود به اندازه گیری سطح بیلی روبین احتیاج دارد و در صورت بالا بودن، لازم است تا از لحاظ بیماری های همولیتیک احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.

2- برای تمام نوزادانی که در کمتر از ۴۸ ساعت پس از تولد ترخیص شده اند طی ۲ الی ۳ روز پس از تولد باید پیگیری انجام گیرد. پیگیری زود هنگام به ویژه برای نوزادانی، حائز اهمیت است که دوره بارداری کمتر از ۳۸ هفته داشته اند. زمان پیگیری به سن نوزاد در هنگام ترخیص و وجود عوامل خطر بستگی دارد. در برخی موارد پیگیری در ۲۴ ساعت ضروری است. پیگیری پس از ترخیص برای شناخت زودهنگام مشکلات مرتبط با هیپربیلی روبینمی و پیشرفت بیماری ضروری است.

آگاهی دادن به والدین نوزاد در رابطه با خطرهای احتمالی و نوروتوکسیسیته و پرداختن به نگرانی های آن درباره رنگ پوست و فعالیت های رفتاری نوزاد می بایست به طور مکرر و زودهنگام باشد. تداوم شیردهی، اطلاع رسانی، حمایت و خدمات پیگیری در دوره نوزادی ضروری هستند. باید به مادران توصیه شود که هر ۳-۲ ساعت یکبار به نوزادان خود شیر دهند و از مصرف آب یا آب قند به عنوان مکمل بپرهیزند تا از هیدراسیون و دریافت کالری کافی اطمینان حاصل شود.