دمای مناسب اتاق نوزاد

اگر نوزاد در محیطی بسیار گرم و یا سرد قرار گیرد، نمی تواند زندگی شاداب روزمره اش را ادامه دهد و درجه حرارت هوای محیط نوزاد در تداوم سلامت و نحوه بروز واکنشهای طبیعی او بسیار اهمیت دارد. درجه گرمای اتاق نوزاد را باید با تناسب تغییر فصل و سن و وزن هنگام تولد نوزاد تعیین کرد. هرچه هوا گرمتر باشد باید هوای اتاق نوزاد به تناسب خنک تر، و هر چه هوا سردتر باشد هوای اتاق او را باید گرمتر نگاه داشت. همچنین هر چه سن و وزن نوزاد کمتر باشد می بایست در دوره نوزادی او را گرمتر نگاه داشت. طبیعی است که حفظ این درجات و رعایت این نکات نیز همچون مقولات دیگر، به امکانات بستگی دارد اما به هر حال باید دانست که نوزاد نسبت به سرما و گرما حساس است و در مقابل آنها واکنشی فوری نشان خواهد داد.

دمای اتاق نوزاد در زمستان :

در فصول سرد، هیچگاه لباسهای نوزادی که خود را خیس کرده است در هوای سرد عوض نکنید. با خود نگویید که خیلی سریع و به فوریت پوشک و لباسهایش را عوض خواهم کرد. بدن نوزاد خیس است و برای احساس سرما و سایر عواقب آن که ناشی از تماس با هوای سرد و تبخیر آب یا ادرار روی بدن او خواهد بود، فقط زمان کوتاهی کافی است. محل تعویض لباس و پوشک او را در ماههای سرد، از پیش گرم کنید و حتی لباسهای نوی او را پیش از تعویض روی بخاری کمی گرم کنید و بعد به او بپوشانید. فکر نکنید که چون این موجود، یک نوزاد است و نمی تواند از سرما شکایت کند، نمی تواند سرما را حس کند و از آن رنج ببرد.

درجه هوای اتاق نوزاد در «زمستان در حدود ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتیگراد» تنظیم نمایید.

دمای اتاق نوزاد در تابستان:

نوزاد در محیطی که برای او سرد باشد وزن خوبی اضافه نمی کند، شیرش را درست نمی خورد و ممکن است بی حال شود. هر چه نوزاد وزن کمتری داشته باشد بروز این حالات شدیدتر و چشمگیرتر است. از طرف دیگر نوزاد در گرما نیز به خوبی شیر نمی خورد، بی تاب است و گریه می کند و اصلاً نمی تواند بخوابد. این تجربه همه مادران است که نوزادشان در بعداز ظهرهای تابستان تا جای خنکی برایش فراهم نشود به خواب نخواهد رفت و بی آرامی و گریه خواهد کرد.

البته در منازلی که از شوفاژ و فن کویل به منظور سرمایش و گرمایش اتاقها استفاده می شود این مسائل مطرح نیست. اما برای مادران دیگر ذکر این نکات لازم است که اگر چه در اتاق نوزاد و در تابستان باید از کولر و پنکه استفاده کنید اما هرگز نباید نوزاد را در معرض باد پنکه و یا هوای خارج شده از دریچه کولر قرار دهید. باد پنکه و پاد کولر نباید مستقیماً به نوزاد شما بخورد، در غیر این صورت گرفتگی بینی و آمادگی او برای سرما خوردگی حتی در چله تابستان نیز تضمین شده است.

درجه هوای اتاق نوزاد در «تابستان در حدود ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتیگراد» تنظیم نمایید.

دمای اتاق نوزاد