زردی با شیر مادر

زردی مختصر و طبیعی نوزاد، معمولاً پس از یک تا دو هفته خود به خود کاهش می یابد و از بین می رود. اما شما ممکن است متوجه شوید که نوزاد ده روزه شما به تازگی اندکی بیشتر زرد شده و با بعد از هفته دوم نیز زردی نوزادتان همچنان ادامه یافته است. شک نیست که بايد او را به طبیب نشان بدهید. پزشک، نوزاد را معاینه خواهد کرد و پس از کسب اطمینان از سلامت او و کنار گذاشتن دلایل متعدد دیگری که برای نوزاد ایجاد زردیهای طولانی مدت می کند، ممکن است در صورتی که نوزاد شیر مادر می خورد به «زردی ناشی از شیر مادر» مشکوک شود.

آیا نوزاد با شیر مادر دچار زردی شده است :

زردی ناشی از شیر مادر معمولاً زردی بی خطری است که به علت وجود عواملی در شیر مادر، همچنان نوزاد را زرد نگه می-دارد و گفته می شود که حتی با مقادیر بالا نیز برای مغز و اعصاب نوزاد مخاطره ای نخواهد داشت. اما به این واقعیت نمی توان تکیه کرد و از رسیدگی جدی به وضعیت نوزاد غافل ماند. نوزادی که زردی ناشی از شیر مادر دارد ممکن است دچار کاهش وزن شود. مراقب باشید و تا حصول اطمینان کامل و قطعی از بی خطر بودن زردی ناشی از شیر مادر و سایر عواقب و عوارض احتمالی، نوزاد را زیر نظر پزشک بگذارید تا با انجام آزمایشهای لازم و به موقع، از بروز هرخطری که سلامت نوزاد را تهدید کند، پیشگیری شود. در این موارد همیشه با پزشک در تماس باشید و او را در جریان وضع هر روز و هر هفته نوزاد زرد خود بگذارید.

زردی ناشی از شیر مادر ممکن است شش تا دوازده هفته یعنی حتی تا سه ماه هم به طول بیانجامد. در این مدت، میزان زردی او نوسان خواهد داشت و ممکن است یک روز کمتر و روز بعد زیادتر باشد. اگر این مقادیر با توجه به سن و وزن نوزاد از نظر پزشک در حد قابل قبولی باشند، جای نگرانی نیست اما می بایست تا زمانی که مقدار زردی نوزاد به حدود کاملاً طبیعی و بی خطری برسد که خیال پزشک از این بایت آسوده شود، نوزاد را همچنان تحت مراقبت داشت.

آیا باید شیر دهی به نوزاد را قطع کنم ؟

اگر نوزاد شما به هر دلیل زرد شده باشد، و حتی اگر زودی او طولانی شده و ناشی از شیر شما هم باشد، نه تنها نباید شیر خود را قطع کنید بلکه می بایست با فواصل کوتاهتر و زود به زود به نوزاد شیر بدهید تا زردی او کاهش یابد. اگرچه ممکن است در زردی شدید نوزاد که ناشی از شیر مادر باشد، پزشک برای مدتی کوتاه تصمیم به قطع شیر مادر بگیرد اما این پیشامد نادر است. توصیه اکید این است که هرگز و در هیچ شرایطی مگر با تجویز صريح پزشک، شیرتان را قطع نکنید و به نوزاد شیر خشک ندهید. نوزادی که به علت شیر مادر شدیداً زرد شده است باید در یک مرکز درمانی تحت نور درمانی قرار گیرد و پس از حصول اطمینان کامل مرخص شود.