پوسته های زرد رنگ روی سر نوزاد

دلیل اصلی مشاهده پوسته های زرد رنگ روی سر نوزاد :

پس از تولد در نزد بعضی از نوزادان، پوسته هایی به رنگ زرد تیره در پوست سر و حتی گاهی روی پوست جای ابروها و بین ابروها دیده می شود. وقتی مادران سعی می کنند که این پوسته ها را با ناخن و یا شانه از سر نوزاد جدا کنند متوجه می شوند که کار ساده ای نیست و حتی گاهی منجر به کنده شدن موها و خون آمدن از پوست سر نیز می شود.
اگرچه متخصصین پوست برای زدودن این پوسته ها داروهای مؤثری می نویسند و اگرچه این روزها شامپوهای گران قیمتی نیز برای از بین بردن این پوسته ها وجود دارد، اما اگر مادران کمی حوصله به خرج دهند، با چرب کردن و شست و شوی مداوم سر نوزاد این پوسته ها عاقبت از بین خواهد رفت.

رفع مشکل پوسته های زرد رنگ در سر نوزاد :

یک روز نوزاد پانزده روزه ای را با سر طاس و براق پیش من آورده بودند و پدرش می گفت: «هر کاری که کردیم این پوسته ها از سرش کنده نمی شد، من هم سرش را با تیغ تراشیدم و حالا پوسته ها به کلی از بین رفته است!» انجام این کار ضرورتی ندارد و می تواند با ایجاد زخم و بریدگی در پوست سر، برای نوزاد خطراتی به همراه داشته باشد. توصية من این است که روزی یکی دو بار موهای نوزاد را با روغن زیتون یا بادام چرب کنید و پس از چند روز موهای نوزاد را با شامپوی مخصوص بچه بشویید. پس از مدتی که این کار تکرار شود معمولاً پوسته ها از بین خواهند رفت.

چربي‌زدايي در شامپوهای بزرگسالان بسيار بالاتر از شامپوهاي مخصوص کودکان می باشد و PH آن نيز حدود 8 است. چون در پست سر و ریشه مو کودکان چربي‌ سازي کم است، شامپوهاي معمولي سبب خشکي بيش از حد مو شده و باعث شکنندگي، تار شدن، کدر و خشک شدن موها مي‌شود. ‌