نگهداری از نوزاد و کودک نارس

وقتی زمان به خانه بردن نوزاد پیش رستان می رسد، مطمئنا وجودتان پر از هراس، لذت و هیجان می شود. بسته به اینکه نوزادتان چقدر پیش از موعد متولد شده است، ممکن است روزها، هفته ها و حتی ماه ها توسط پزشکان و پرستاران در بخش مراقبت های ویژه نوزادان تحت نظر قرار گیرد. زمانی که او را از بیمارستان به منزل می برید، وظیفه مراقبت از او با شماست. این را به یاد داشته باشید مادامی که شما نگران نوزادتان هستید و چنانچه مشکل و یا سوالی دارید می توانید در هر زمان با مرکز درمان زردی تماس بگیرید.

مراجعه به پزشک:

نوزادتان را طبق توصیه پزشک معالج؛ در برنامه زمانی مشخص جهت ویزیت نزد او ببرید. ممکن است پزشک بخواهد بیشتر و زودتر از برنامه ی زمان بندی شده برای نوزادان معمولی او را ببیند. همچنین، هر متخصصی را که پزشک نوزاد توصیه کرده است را ملاقات کنید.

تکمیل واکسن ها:

کلیه واکسن های نوزادتان را بزنید. اکثر اوقات، نوزادان زودرس طبق برنامه ی سازمان سلامت کودکان واکسینه می شوند. از آنجایی که نوزاد شما بیش از هر نوزاد معمولی دیگر در معرض ابتلا به آنفولانزا و عفونت های تنفسی است، در رابطه با واکسن های مخصوص نوزادان پیش رس از بیمارستان سوال فرمایید

مصرف ویتامین:

هر ویتامینی را که پزشک نوزادتان توصیه می کند به او بدهید. سازمان پزشک خانواده اظهار دارد نوزادان پیش رس اغلب به مقدار خیلی زیادی آهن و سایر ویتامین ها نیاز دارند. بدون مشورت پزشک از هیچ گونه ویتامین و یا مکملی برای نوزادتان استفاده نکنید.

افزایش غذای نوزاد و آب:

به فرزندتان زیاد غذا بدهید. مرکز درمان زردی به خانواده ها توصیه می کند تعداد پوشک های تعویضی نوزاد شمرده شود تا این اطمینان حاصل شود که بدن او دچار بی آبی نشده باشد. او باید در روز 6 تا 8 تعویض پوشک داشته باشد. چنانچه کمتر از این تعداد باشد، با پزشکش صحبت کنید. غذاهای جامد را 4 تا 6 ماه پس از موعد مقرر برای نوزادان پیش رس به او بدهید نه از تاریخ تولدش.

نگهداری از نوزاد توسط تجهیزات پزشکی:

از هر گونه مانیتور یا تجهیزات ویژه مورد نیاز نوزادتان، به همان گونه ای که در بیمارستان راجع به آن ها راهنمایی شده اید، استفاده کنید. چنانچه نوزاد شما نیازمند اکسیژن مکمل یا مانیتور آپنه می باشد، از چگونگی استفاده از آن در خانه مطمئن شوید.

مراقبت از کودکان:

به گفته سازمان سلامت کودکان، نوزادتان را تا حد امکان از معرض بیماری ها حفظ کنید. از محل ها و مناطقی که می دانید ممکن است افراد بیمار باشند پرهیز کنید. اولین وقت ویزیت پزشک را بگیرید و به جای نشستن در اتاق انتظار پر از مبکروب، در اتاق معاینه منتظر بمانید. تا زمانی که فرزندتان سلامت خود را کاملا به دست آورد و قوی تر شود، با افراد معدودی رفت و آمد کنید