دستگاه فتوتراپی چیست

دستگاه فتوتراپی چیست :

در فتوتراپی از نور مخصوصی برای تغییر شکل بیلی‌ روبین استفاده می‌شود و در نتیجه کودک بهتر می‌تواند بیلی‌ روبین را تنظیم کند. با این که این روش درمانی مطمئن و بی‌خطر بوده و به ندرت عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت اما برای نوزادان زودرس از چشم‌بندهای مخصوصی مرکز درمان زردی استفاده می‌شود تا چشم آنها در برابر نور فتوتراپی مصون بماند. بدن نوزاد در معرض نورهای سفید، آبی یا سبز قرار می‌گیرد به گونه‌ای که به بیشترین قسمت‌های پوست نوزاد تابیده شود. همچنین از نوزاد برای اطمینان از کاهش سطح بیلی‌ روبین خون آزمایش خون گرفته می‌شود. کاهش بیلی‌روبین را می‌توان ظرف ۴ تا ۶ ساعت مشاهده کرد. نوزادان نارس را می‌توان در حالی که تحت درمان به روش فتوتراپی هستند شیر داد. برخی مشکلات جزئی مانند مدفوع شل یا بثورات پوستی ممکن است دیده شود که معمولاً پس از انجام فتوتراپی استاندارد این عوارض برطرف می‌شوند.

مکانیزم دستگاه فتوتراپی:

فتوتراپی باعث تغییر بیلی ‌روبین به ترکیباتی که از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شوند می‌گردد. نور با طول موج مخصوص می‌تواند بیلی ‌روبین را به دو مؤلفه به نام‌های لیمیروبین و فوتوبیلیروبین تجزیه می‌کند. این دو ماده شیمیایی ایزومرهای بیلی‌روبین هستند به این معنی که از اتم‌های مشابه ساخته شده‌اند اما ساختار آنها متفاوت است. این طول موج‌ها در لامپ‌های فلورسنت نیز ساخته می‌شوند. وقتی که این نورها در پوست نفوذ می‌کنند باعث می‌شوند که بیلی ‌روبین به ایزومرها تجزیه شده و بدون این که وارد کبد شود از بدن دفع شود.

 

اثر درمانی فوتوتراپی:

انرژی نورانی ( به اصطلاح نور درمانی ) تابانده شده در محدوده طول موج مؤثر، فاصله بین منبع نور و نوزاد، سطحی از پوست که در معرض نور قرار می گیرد و سرعت همولیز و متابولیسم داخل بدن و ترشح بیلی روبین واحدهای فوتوتراپی موجود در بازار از حيث طیف خروجی و شدت اشعة تابشی بسیار متنوعند در نتیجه اندازه گیری دقیق بازده تنها در سطح پوست بیمار میسر است. پوست تیره از اثر بخشی فوتوتراپی نمی کاهد.

فوتوتراپی با قدرت حداکثر را باید در شرایطی مورد استفاده قرار داد که سطح بیلی روبین غیر مستقیم به مقادیر ذکر شده در شکل ۱۱-۱۰۲ و جدول ۷-۱۰2 برسد. استفاده از لوله های فلوئورسنت «آبی ویژه»، قراردادن لامپ ها در 15 الى ۲۰ سانتی متری نوزاد و گذاشتن یک پتوی فبیر اپتیک مخصوص فوتوتراپی در زیر نوزاد برای افزایش سطح در معرض نور، از مواردی هستند که در این نوع فوتوتراپی م دنظر قرار می گیرند. فوتوتراپی با قدرت حداکثر، سرنوشت تکامل عصبی نوزادان با وزن کمتر از ۱۰۰۰ گرم را بهبود می بخشد.

در بقیه نوزادان، به ویژه نوزادان بزرگتر می توان پایش را با دفعات کمتر انجام داد. در بیماران مبتلا به بیماری همولیتیک، باید حداقل تا ۲۴ ساعت پس از قطع فوتوتراپی، بیلی روبین سرم تحت پایش باشد، چون ممکن است افزایش غیرقابل پیش بینی بیلی روبین رخ دهد و درمان بیشتر ضرورت پیدا کند. رنگ پوست شاخص قابل اعتمادی برای ارزیابی اثر بخشی فوتوتراپی نیست. پوست نوزادانی که در معرض نور قرار می گیرند ممکن است علی رغم هیپربیلی روبینمی قابل توجه، تقریباً بدون زردی به نظر برسد. افزودن مایعات داخل وریدی در کنار تغذيه دهانی ممکن است در بیماران دهیدراته یا نوزادانی که سطح بیلی روبینشان نزدیک به مقدار تعویض خون است مفید باشد؛ هرچند این اقدام برای تمام نوزدان مبتلا ضروری نیست.

درمان نوزاد با دستگاه فوتوتراپی:

اگر نوزاد تازه متولدشده شما به زردی مبتلا باشد، متخصص اطفال متناسب با شدت بیماری انجام فتوتراپی را به شما توصیه می‌کند. فتوتراپی با نور درمانی یک روش درمانی مؤثر و مطمئن برای درمان زردی است که هم می‌توان آن را در بیمارستان انجام داد و هم می‌توان تحت نظر متخصص اطفال اقدامات درمانی را در منزل به انجام رساند. جهت تعیین وقت قبلی جهت اجاره دستگاه فتوتراپی می‌توانید با شماره 02188624775 تماس حاصل فرمایید.

درشمال ، جنوب، شرق و غرب تهران همکاران ما آماده ارائه خدمات به شما والدین عزیز می باشند. تماس و هماهنگی با شماره های : 02188624475 – 02188624783

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *